Ένα αυθεντικό ελληνικό προϊόν, η «φετα», αποτέλεσε σημείο αναφοράς και προβολής της ελληνικής τυροκομίας τόσο στην ιαπωνική επιχειρηματική κοινότητα, όσο και στο ιαπωνικό καταναλωτικό κοινό, σε σειρά εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν στο Τόκυο το τριήμερο 27 με 29 Σεπτεμβρίου 2018, στο πλαίσιο της πρώτης φάσης διετούς διαφημιστικής εκστρατείας για την προβολή του συστήματος Γεωγραφικών Ενδείξεων της ΕΕ (GI) στον Ιάπωνα καταναλωτή. Οι τριήμερες εκδηλώσεις ήταν στοχευμένες σε διαφορετικό κοινό η κάθε μία, δηλαδή στο κοινό «διαμορφωτών καταναλωτικών τάσεων», στο «επιχειρηματικό κοινό» (παραγωγοί, εισαγωγείς, κανάλια διανομής) και στο «καταναλωτικό κοινό».
Μετά από επανειλημμένες παρεμβάσεις μας, η «φέτα» συμπεριλήφθηκε μεταξύ των τεσσάρων ευρωπαϊκών τυροκομικών προϊόντων Γεωγραφικών Ενδείξεων (GI) τα οποία επελέγησαν από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων της Ιαπωνίας (MAFF) για να προβληθούν στο ιαπωνικό καταναλωτικό κοινό ως τα πρότυπα τυροκομικά προϊόντα της ΕΕ που θα προστατεύονται και στην ιαπωνική αγορά από το σύστημα Γεωγραφικών Ενδείξεων (GI) της ΕΕ, όταν θα εφαρμοστεί η Συμφωνία Οικονομικής Συνεργασίας Ε.Ε.- Ιαπωνίας (EPA) τον Μάρτιο του 2019, μετά την κύρωση της από το ιαπωνικό κοινοβούλιο και το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο.
Στο πλαίσιο του ανωτέρω προγράμματος προβολής, η εκδήλωση για το «καταναλωτικό κοινό», αφορούσε στην «Γιορτή του τυριού» («GI Fiesta») και πραγματοποιήθηκε στις 29 Σεπτεμβρίου τ.ε. στην «καρδιά» της πόλης του Τόκυο, στο “Sinjuku”. Στην εκδήλωση αυτή, η ελληνική «φέτα» αναδείχθηκε το πλέον ελκυστικό από τα τέσσερα προβαλλόμενα τυροκομικά προϊόντα, προσελκύοντας πάνω από 3.000 καταναλωτές. Εκτός της «φέτας», προβλήθηκαν επίσης, τα τυριά «Asciago», «Comte», και «Grana Padano». Διοργανωτές ήταν: η «Ένωση Εισαγωγέων Τυρών Ιαπωνίας» (Japan Imported Cheese Promotion Association), σε συνεργασία με το αρμόδιο τμήμα για τα προϊόντα Γεωγραφικών Ενδείξεων (GI) του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων της Ιαπωνίας με την υποστήριξη και της εδώ Αντιπροσωπείας της ΕΕ, καθώς και των Επαγγελματικών Ενώσεων των προβαλλόμενων προϊόντων, οι οποίες έστειλαν ειδικούς εμπειρογνώμονες από τις χώρες τους.
Από ελληνικής πλευράς, εφόσον δεν κατέστη δυνατή η συνδρομή των αρμόδιων επαγγελματικών φορέων της Ελλάδος, λόγω στενότητας χρόνου, το Γραφείο ΟΕΥ Τόκυο, ανέλαβε την ευθύνη του «ρίσκου της τελευταίας στιγμής», πραγματοποιώντας όλες τις απαραίτητες ενέργειες συντονισμού με τους διοργανωτές και ενημερώνοντας όλους τους εισαγωγείς φέτας στην Ιαπωνία οι οποίοι όπως απεδείχθη αγνοούσαν την σχετική εκδήλωση. Δεδομένου ότι ήταν η πρώτη προσπάθεια οργανωμένης προβολής στο ιαπωνικό καταναλωτικό κοινό των τυρών Γεωγραφικών Ενδείξεων από την ΕΕ και επομένως η «φέτα» θα αποκτούσε προβάδισμα όσον αφορά στην αναγνωρισιμότητα της στην ιαπωνική αγορά ως ευρωπαϊκό προϊόν GI, υψηλού καταναλωτικού προφίλ, δεν ήταν δυνατόν να επιτρέψουμε να χαθεί αυτή η «χρυσή ευκαιρία» (momentum), στο πλαίσιο μάλιστα και της προτεραιότητας της ελληνικής κυβέρνησης για την ανάδειξη της «φέτας» στην ιαπωνική αγορά ως ένα από τα πλέον αντιπροσωπευτικά ευρωπαϊκά προϊόντα GI.
Η επίπονη προσπάθεια της κας Ειρήνης Καμά, Γραμματέως ΟΕΥ Α΄ στο Γραφείο ΟΕΥ Τόκυο, η οποία αξιοποίησε την πολύτιμη βοήθεια του «ΕΛΓΟ», είχε ως αποτέλεσμα την δημιουργία μίας επαγγελματικής παρουσίασης (video) η οποία «άγγιξε» το ιαπωνικό καταναλωτικό κοινό. Παρουσιάσεις επίσης πραγματοποιήθηκαν από την Πρέσβη της Ε.Ε. στην Ιαπωνία κα Patricia Flor, για το σύστημα προστασίας προϊόντων Π.Ο.Π.-Π.Γ.Ε της ΕΕ, καθώς επίσης και από υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (MAFF), όπως και από τους εκπροσώπους της « Ένωσης Εισαγωγέων Τυρών Ιαπωνίας» (Japan Imported Cheese Promotion Association).
Επιπλέον, η ανταπόκριση των τριών από τους επτά Ιάπωνες εισαγωγείς «φέτας», -εκ των οποίων δύο συγκαταλέγονται στις μεγαλύτερες εισαγωγικές εταιρείες τυροκομικών της Ιαπωνίας- να προσφέρουν τα προϊόντα «φέτας» που εισάγουν τόσο στις εκδηλώσεις γευσιγνωσίας όσο και στις εκδηλώσεις «δοκιμής» (tasting) από τους καταναλωτές, είχε ως αποτέλεσμα το ελληνικό περίπτερο να κατακλειστεί από Ιάπωνες καταναλωτές οι οποίοι δοκίμαζαν για πρώτη φορά το ελληνικό έδεσμα και μάλιστα σε ορισμένες περιπτώσεις σε συνδυασμό με ελληνικό ελαιόλαδο που είχε προσφέρει ευγενικά ως χορηγία η ελληνική εταιρεία “Goutis Estate”. Επίσης, η πολύτιμη ανταπόκριση όσον αφορά στην αποστολή υλικού προώθησης και διαφήμισης (φυλλάδια, banners κλπ) των δύο από τις έξι ελληνικές γαλακτοκομικές επιχειρήσεις που εξάγουν φέτα στην Ιαπωνία, δηλαδή των εταιρειών «ΜΕΒΓΑΛ» και «ΔΩΔΩΝΗ», είχε ως αποτέλεσμα, η ελληνική παρουσία να προσελκύσει περισσότερους καταναλωτές από όσους οι άλλες δύο χώρες των οποίων τα προϊόντα επίσης επελέγησαν να προβληθούν ως αντιπροσωπευτικά ευρωπαϊκά προϊόντα Γεωγραφικής Ένδειξης (GI) (βλ. οπτικό υλικό).
Η επιτυχής υποδοχή της «φέτας» από το ιαπωνικό καταναλωτικό κοινό, ξεπέρασε κάθε προσδοκία και απέσπασε την προσοχή όλων των παρευρισκόμενων Ιαπώνων εισαγωγέων τυροκομικών προϊόντων οι οποίοι εκδήλωσαν έντονο ενδιαφέρον να ενημερωθούν για την νέα συμφωνία «Οικονομικής Συνεργασίας ΕΕ-Ιαπωνίας» (EPA) και το καθεστώς προστασίας της «φέτας» στην ιαπωνική αγορά το οποίο θεσπίζεται με αυτή τη συμφωνία, ενώ εξέφρασαν επιθυμία να παραβρεθούν σε εκδηλώσεις, σεμινάρια ή επισκέψεις στην Ελλάδα, οι οποίες θα μπορούσαν να διοργανωθούν από το Γραφείο ΟΕΥ Τόκυο. Επιπλέον, μας δόθηκε η ευκαιρία παρουσίασης και των άλλων 20 προϊόντων τυρού GΙ τα οποία παράγει η χώρα μας και τα οποία σκοπεύουμε να προωθήσουμε στην ιαπωνική αγορά, με προπομπό την «Φέτα».
Στην εκδήλωση παρέστησαν σημαντικοί «διαμορφωτές καταναλωτικών τάσεων», ειδικευμένοι δημοσιογράφοι εγνωσμένου κύρους, εκπρόσωποι ειδικευμένων περιοδικών, στελέχη επιχειρήσεων ειδικευμένα στην προώθηση εισαγόμενων τροφίμων γνώστες της ιαπωνικής αγοράς, καθώς και εισαγωγείς ελαιόλαδου, δεδομένου ότι πραγματοποιήθηκε εκδήλωση «γευσιγνωσίας» συνδυασμού (pairing) των δύο ελληνικών προϊόντων «ελαιόλαδου» και «φέτας».
Οι ανωτέρω ενέργειες και παρεμβάσεις μας, ενίσχυσαν το κύρος του Γραφείου ΟΕΥ Τόκυο στην εδώ επιχειρηματική κοινότητα που δραστηριοποιείται στην αγορά εισαγόμενων GI προϊόντων από την ΕΕ, αναδεικνύοντας το ως σημείο αναφοράς πληροφόρησης και υποστήριξης συμμετοχής των ιαπωνικών επιχειρήσεων σε εκδηλώσεις και δραστηριότητες για τα ευρωπαϊκά προϊόντα, γεγονός που ενισχύει την προσπάθεια εντύπωσης στην συνείδηση σημαντικών παραγόντων της ιαπωνικής αγοράς της ευρωπαϊκής προέλευσης των ελληνικών προϊόντων τροφίμων, και στη διαμόρφωση «θετικής εικόνας» για τα ελληνικά προϊόντα σε όρους ποιότητας, προτύπων υγιεινής, ασφάλειας, προσδοκώμενης τιμής κτλ. Ταυτόχρονα μας δόθηκε η ευκαιρία να «βολιδοσκοπήσουμε» σημαντικούς παράγοντες λήψης αποφάσεων στην ιαπωνική αγορά, όσον αφορά στην δυνατότητα υποστήριξης εκδηλώσεων προώθησης των ελληνικών προϊόντων τροφίμων στο Τόκυο, με την ευκαιρία διεξαγωγής των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκυο το 2020
Το σημαντικότερο όμως είναι, ότι οι δύο μεγαλύτερες ιαπωνικές εταιρείες εισαγωγής τυροκομικών προϊόντων, οι οποίες εισάγουν «φέτα» αλλά και «λευκό τυρί» προελεύσεως Δανίας, μας ενημέρωσαν ότι από 30 Νοεμβρίου θα σταματήσουν να καταγράφουν στο ράφι το «λευκό τυρί» Δανίας ως «φέτα».
Σεμινάριο για την Φέτα στο ιαπωνικό κοινό.
O Ιάπωνας εκπρόσωπος του Υπουργείου Γεωργίας της Ιαπωνίας δοκιμάζει φέτα.