Άρθρα - Συνεντεύξεις

Νέα εποχή μετά την κρίση λόγω κορωνοϊού

Ιωάννα – Αλεξάνδρα Σαΐτη
Επιχειρηματίας, Intercomm Foods SA

Η πανδημία του Covid-19 έφερε αντιμέτωπες τις επιχειρήσεις με πρωτόγνωρες καταστάσεις διαχείρισης κρίσεων, τόσο στη διατήρηση της εφοδιαστικής αλυσίδας όσο και σε επικοινωνιακό επίπεδο. Οι διοικήσεις κλήθηκαν -και καλούνται καθημερινά- να λάβουν γρήγορες αποφάσεις υπό συνθήκες πίεσης, με ελλιπή στοιχεία και σε ένα αβέβαιο περιβάλλον. Είναι φανερό ότι κάποιοι κλάδοι επηρεάστηκαν αρνητικά, ενώ άλλοι αναπτύχθηκαν ταχύτατα.

Η παγκόσμια οικονομική αγορά δοκιμάζεται, τα σενάρια για δεύτερο κύμα του Covid-19 είναι στο προσκήνιο και η αγορά φοβάται για νέα lockdown. Οι απειλές, το ρίσκο, η αβεβαιότητα είναι οι λέξεις που κυριαρχούν στο δημόσιο διάλογο και στις προσωπικές συζητήσεις. Αλλά οι κρίσεις γεννούν ευκαιρίες που μπορούν να εξελιχθούν σε εν δυνάμει επιτυχημένα επιχειρηματικά μοντέλα. Συγκεκριμένα, οι ψηφιακές τεχνολογίες έγιναν πιο επίκαιρες από ποτέ, αναδεικνύοντας επιτακτικά την ανάγκη για τον ψηφιακό μετασχηματισμό τόσο των επιχειρήσεων όσο και της δημόσιας διοίκησης. Οι εταιρείες θα πρέπει να εντάσσουν πλέον στον στρατηγικό σχεδιασμό τους την εκπαίδευση των ανθρώπων τους σε ψηφιακά εργαλεία και τη δημιουργία υποδομών, ώστε να αξιοποιούν σε μέγιστο βαθμό τα οφέλη της τεχνολογίας, στοχεύοντας σε ακόμη πιο προηγμένες εφαρμογές, όπως τεχνητή νοημοσύνη κλπ.

Επιπροσθέτως, η νέα εποχή σηματοδοτείται από την ανάγκη αυτοματισμών στην παραγωγική διαδικασία, ώστε να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα, να αυξηθεί η παραγωγικότητα, να μειωθεί ο χρόνος προετοιμασίας και παράδοσης των εμπορευμάτων. Αυτά σε συνδυασμό με καινοτομία θα συντελέσουν σε ευέλικτες δομές διατήρησης της εφοδιαστικής αλυσίδας, ειδικά σε έκτακτες συνθήκες, όπως αυτή του Covid- 19, που επιτάσσει ετοιμότητα σε πρώτες και βοηθητικές ύλες.

Ιωάννα Αλεξανδρα ΣαϊτηΈνας άλλος παράγοντας που πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν για την επόμενη μέρα είναι οι νέες καταναλωτικές συνήθειες και συμπεριφορές. Η πανδημία αλλάζει ριζικά τις καταναλωτικές συμπεριφορές. Η κρίση του COVID-19 έχει αναδείξει νέες τάσεις καταναλωτικής συμπεριφοράς, σύμφωνα με πολλές νέες έρευνες, όπως αυτή της ΕΥ, Future Consumer Index, η οποία παρακολουθεί την καταναλωτική διάθεση και συμπεριφορά  στις ΗΠΑ, τον Καναδά, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία και τη Γερμανία.

Γενικότερα, όμως, η κρίση έκανε τους καταναλωτές να στραφούν σε αποθεματοποίηση βασικών ειδών διατροφής, ενώ επίσης έφερε στο προσκήνιο τη σημασία του ευ ζην. Οι εταιρείες για να αναπτυχθούν και να προσελκύσουν τους νέους, ενημερωμένους καταναλωτές (πχ millennials), πρέπει να επενδύσουν στην έρευνα και ανάπτυξη, ώστε να παράγονται τρόφιμα και προϊόντα υψηλής διαθρεπτικής αξίας, και σε πιο εξελιγμένο επίπεδο  με ισχυρισμούς υγείας (health claims) και χαμηλό ενεργειακό αποτύπωμα.

Η κρίση που προκάλεσε η πανδημία ανέδειξε την υποχρέωση για εταιρική  διαφάνεια και ακεραιότητα, όπως επίσης για ασφάλεια συστημάτων. Οι εταιρείες καλούνται να διασφαλίσουν περισσότερο από ποτέ τη θεσμοθέτηση και  αυστηρή τήρηση διαδικασιών και εσωτερικού ελέγχου, με απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια των εργαζομένων, ανταποδίδοντας το όφελος στην κοινωνία.

Επίσης, ο νόμος της φύσης δείχνει ότι επιβιώνουν τα είδη που προσαρμόζονται πιο γρήγορα στο περιβάλλον τους και αυτό είναι κάτι που πρέπει οι εταιρείες να αντιγράψουν. Οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για την κοινή σύμπλευση των επιχειρήσεων και τη στήριξη ενός κοινού οράματος, σε ένα υγιές επιχειρηματικό περιβάλλον, συνδέονται με μια σειρά από αναγκαίες παρεμβάσεις και δράσεις, όπως είναι η εξυγίανση και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου, η στήριξη της καινοτομίας και της έρευνας, αλλά και η σωστή εκπαίδευση και η ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων και κατάλληλα προσαρμοσμένων στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς επαγγελματικών ειδικοτήτων στον κλάδο. Δυστυχώς υπάρχουν πολλές περιπτώσεις εταιρειών που ενώ είχαν ικανούς και ευφυείς ηγέτες, έμειναν στάσιμες γιατί δεν προσαρμόστηκαν. Αυτή είναι πλέον η μεγαλύτερη πρόκληση των εταιρειών. Να προσαρμόζονται άμεσα στο περιβάλλον με γρήγορα αντανακλαστικά, αλλά πάντα με σεβασμό στον άνθρωπο και στις ηθικές αξίες.

Περισσότερα
Back to top button
Μένουμε ασφαλείς, ακούμε τους ειδικούς και ενημερωνόμαστε για ό,τι αφορά την επιχείρησή μας από το Επιμελητήριο Λάρισας!Όλα τα νέα
+