Τάσεις Λιανεμπορίου και Ηλεκτρονικού Εμπορίου στη Ρουμανία για το 2023, Έρευνες RetailZoom Romania, Hervis Romania, EY Consumer Index 2023 και Europe E-Commerce Report 2023.
Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της εταιρείας RetailZoom Romania, https://retailzoom.net/where-we-are/, οι καταναλωτικές δαπάνες στην Ρουμανία μειώθηκαν κατά το 2023, μετά από αρκετά χρόνια συνεχούς αύξησης, με τον όγκο των πωλήσεων να μειώνεται αλλά την συνολική τους αξία να αυξάνεται λόγω της σημαντικής αύξησης του πληθωρισμού ο οποίος ξεπέρασε το 10% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023 και έπεσε κάτω από το 7% μόνο μετά τον Νοέμβριο 2023. Παράλληλα όσον αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο η αξία του επίσης αυξήθηκε, με τους ειδικούς να εκτιμούν ότι θα φτάσει κατά το 2024 στα 10 δισεκατομμύρια ευρώ.
Αναλυτικότερα και σύμφωνα με την κα Bogdana Gheorghe, Δ/νουσα Συμβούλου της RetailZoom Romania, το 2023 ήταν μια χρονιά κατά την οποία οι καταναλωτές κοιτούσαν πρώτα τις τιμές των προϊόντων, με ένα μεγάλο μέρος των αγορών να μεταφέρεται σε κανάλια λιανικής που προσέφεραν χαμηλές τιμές και οφέλη όπως π.χ. τα καταστήματα cash & carry, τα discount stores ή οι τοπικές αποθήκες.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της RetailZoom Romania, καταδεικνύεται ότι το 55% των καταναλωτών αναζήτησε προϊόντα σε προσφορά, το 32% αγόρασε μικρότερες ποσότητες, το 31% πήγε για ψώνια με λίστα και προσπάθησε να μην παρεκκλίνει από αυτήν, το 30% κατέψυξε προϊόντα για να τα διατηρήσει περισσότερο και το 27% πήγε για τα φθηνότερα διαθέσιμα προϊόντα. Η έρευνα έδειξε επίσης μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 3,3% μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουλίου 2023 σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022, ενώ η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 15%.
Παράλληλα και σύμφωνα με τον κ.Catalin Pozdarie, Γενικό Διευθυντή της Hervis Romania, η πορεία της ρουμανικής οικονομίας κατά το 2023 ήταν απρόβλεπτη. Οι αβεβαιότητες ανάγκασαν τους ιδιώτες καταναλωτές να κατανέμουν πιο προσεκτικά τους διαθέσιμους προϋπολογισμούς τους. Παραιτήθηκαν από την αγορά προϊόντων για μακροχρόνια χρήση, εστιάζοντας αντ’ αυτού στις καθημερινές ανάγκες και στις ειδικές προσφορές και προωθητικές ενέργειες, με ορισμένες στατιστικές να δείχνουν μείωση της αγοραστικής δύναμης στις μεγάλες πόλεις της Ρουμανίας σε σύγκριση με άλλες πόλεις των χωρών της Ε.Ε.. Στον τομέα του λιανικού εμπορίου, ωστόσο, πρέπει να γίνει διάκριση μεταξύ των τομέων των τροφίμων και των μη τροφίμων. Στον μη διατροφικό τομέα είναι ευκολότερο να αναβάλει κανείς μια αγορά ή να παραιτηθεί εντελώς από αυτήν, ενώ δεν μπορεί να ειπωθεί το ίδιο για τα προϊόντα του διατροφικού τομέα. Η διαφορά είναι εμφανής αν εξετάσουμε την εξέλιξη του κάθε τομέα, καθώς, ενώ ο τομέας των τροφίμων εξακολουθεί να βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη -η αγορά το επιτρέπει αυτό λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι υπάρχει περιορισμένος αριθμός ανταγωνιστών και η ανάγκη κάλυψης των βασικών αναγκών εξακολουθεί να αποτελεί προτεραιότητα για τον μέσο καταναλωτή-, η αγορά των μη τροφίμων παρουσιάζει επιβράδυνση του ρυθμού επέκτασης, η οποία είναι επίσης αποτέλεσμα της βραδύτερης ανάπτυξης νέων εμπορικών κέντρων μεγάλης κλίμακας. Ακόμα κι έτσι, υπάρχουν παίκτες, ιδίως από τον εκπτωτικό τομέα, οι οποίοι ανοίγουν καταστήματα σε μικρά εμπορικά κέντρα που βρίσκονται σε πόλεις με μικρό αριθμό κατοίκων.
Σύμφωνα επίσης με την έρευνα της ΕΥ, EY Consumer Index 2023, η οποία και διεξήχθη στα τέλη Δεκεμβρίου 2023, το 56% των Ρουμάνων δηλώνει ότι θα ξοδέψει περισσότερα κατά τη διάρκεια των εορτών από τον Δεκέμβριο του 2023 έως τον Ιανουάριο του 2024, σε σύγκριση με πέρυσι.
Οι 5 μεγαλύτερες ανησυχίες των Ρουμάνων σχετίζονται με : την αύξηση του κόστους ζωής (32%), την πορεία της οικονομίας (31%), το αποτέλεσμα των επερχόμενων πολιτικών εκλογών (30%), τους πολέμους και τις εξωτερικές συγκρούσεις (25%), την κοινωνική αναταραχή και τη διαίρεση της κοινωνίας (19%) .
Αυτά αποδεικνύουν τις ανησυχίες σχετικά με την εσωτερική κατάσταση, αλλά και τον αντίκτυπο της νέας σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή στην κοινή γνώμη, εκτός από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Στον αντίποδα, οι Ρουμάνοι φαίνεται να ανησυχούν λιγότερο για : τις οικογενειακές και κοινοτικές τους σχέσεις (23%), τις δυνατότητες κάλυψης των βασικών προσωπικών τους αναγκών (17%), τον εργασιακό χώρο (13), τις τρομοκρατικές επιθέσεις (12%) ή τις πανδημίες (10%).
Όσον αφορά στις προσδοκίες για το μέλλον, οι απαντήσεις ήταν διαφορετικές, καθώς στο κεφάλαιο των προσδοκιών για βελτίωση της τρέχουσας κατάστασης, τα προσωπικά οικονομικά (44%), ο χώρος εργασίας (37%), η σωματική και ψυχική υγεία (35%), οι δυνατότητες κάλυψης των προσωπικών αναγκών (31%) βρίσκονται στις πρώτες θέσεις.
Στον αντίποδα, οι προσδοκίες ότι η κατάσταση θα επιδεινωθεί στο μέλλον σχετίζονται κυρίως με: την αύξηση του κόστους ζωής (72%), την οικονομία της χώρας (60%), το αποτέλεσμα των πολιτικών εκλογών στη χώρα (59%), τις συγκρούσεις και τους πολέμους (56%) και την κλιματική αλλαγή (53%).
Η καταναλωτική συμπεριφορά φαίνεται να έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές, εν μέσω μιας γενικής αύξησης των τιμών για τα περισσότερα βασικά προϊόντα και υπηρεσίες. Οι τρεις πρώτες πτυχές στις οποίες οι ερωτηθέντες συμφώνησαν στον μεγαλύτερο βαθμό είναι: η προσπάθεια να μην σπαταλούν τρόφιμα (80%), η καλύτερη ανάλυση της αναγκαιότητας αγοράς μη απαραίτητων προϊόντων (79%) και το γεγονός ότι δεν αισθάνονται την ανάγκη να είναι ενήμεροι για τις τελευταίες τάσεις της μόδας (61%). Επίσης, περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (56%) δήλωσαν ότι προσπαθούν να επισκευάζουν πράγματα αντί να τα αντικαθιστούν, γεγονός που δείχνει την ανησυχία για εξοικονόμηση χρημάτων σε δύσκολους καιρούς, ενώ για το 45% των συμμετεχόντων στην έρευνα οι επωνυμίες των προϊόντων δεν είναι πολύ σημαντικές στις αγοραστικές αποφάσεις. Σχεδόν οι μισοί διαφώνησαν με τη δήλωση ότι τείνουν να αγοράζουν μη απαραίτητα προϊόντα (είδη μόδας, καλλυντικά, είδη σπιτιού) επειδή τους κάνει ευτυχισμένους (45%).
Ηλεκτρονικό Εμπόριο/ Europe E-Commerce Report 2023
Σύμφωνα με την πρόσφατη παραπάνω έρευνα, η οποία εξετάζει την πορεία του ηλεκτρονικού εμπορίου σε 37 Ευρωπαϊκές χώρες, προκύπτει ότι όσον αφορά στην Ρουμανία, το ύψος του ηλεκτρονικού εμπορίου θα φθάσει στα 10 δισεκατομμύρια ευρώ κατά το 2023, το οποίο και αντιπροσωπεύει το 60% του συνολικού ηλεκτρονικού εμπορίου των 17,6 δισεκατομμυρίων ευρώ στην Ανατολική Ευρώπη (Αλβανία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη, Βουλγαρία, Ρουμανία, Κροατία, Μαυροβούνιο, Βόρειος Μακεδονία, Σερβία και Ουκρανία).
Σημειώνεται ότι ο συνολικός όγκος του ηλεκτρονικού εμπορίου στο σύνολο των 37 ευρωπαϊκών χωρών ανέρχεται στα περίπου 975 δισ.Ευρώ (έναντι αξίας 591 δισ.Ευρώ το 2018 και αξίας 760 δισ.Ευρώ το 2020).
Αναλυτικότερα και όσον αφορά στη Ρουμανία, προκύπτει ότι, 91% των Ρουμάνων έχει πρόσβαση στο Internet (σ.σ. Ρ/Πληθυσμός 19,3 εκ.), ενώ 52% εξ αυτών έχει προχωρήσει σε αγορά/αγορές προϊόντων μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου. Παράλληλα και όσον αφορά στις αγορές μέσω πλατφόρμας, από το προαναφερόμενο 52% των Ρουμάνων η συντριπτική πλειοψηφία (περίπου 94%) δηλώνει ότι ψωνίζει κυρίως από Ρουμανικές πλατφόρμες, ενώ περίπου 1 στους 4 δηλώνει ότι έχει ψωνίσει ηλεκτρονικά μία ή περισσότερες φορές από ηλεκτρονική πλατφόρμα είτε από ευρωπαϊκή είτε από μη-ευρωπαϊκή χώρα.
Τέλος αναφέρεται ότι η έρευνα Europe E-Commerce Report 2023 μπορεί να αναζητηθεί στο Link : https://ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2023/09/2023-European-E-commerce-Report-_LIGHT-Version-Final_19-sep.pdf .